Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Topics in contact Hamiltonian systems

Numerieke methoden voor contact Hamiltoniaanse systemen

Een Hamiltoniaans systeem behoudt geen energie, in tegenstelling tot symplectische dynamische systemen. Daardoor kan het systemen met verschillende soorten dissipatie en krachten beschrijven. In zijn proefschrift richt Federico Zadra zich op contact Hamiltoniaanse systemen als een geometrische omgeving om fysische systemen met dissipatie te bestuderen.

Zadra werkte met numerieke methoden voor contact Hamiltoniaanse systemen, inclusief geometriebehoudende integratoren en deep learning technieken. Zadra presenteert in zijn proefschrift de berekening van de Baker-Campbell-Hausdorff formule voor bepaalde algebra's en de studie van symmetrie en integreerbaarheid in contact Hamiltoniaanse systemen. Zadra bouwt hiermee voort op eerder gepubliceerd werk, met ongepubliceerd werk in uitvoering.

Federico Zadra voerde zijn onderzoek uit bij het Bernoulli Institute for Mathematics, Computer Science and Artificial Intelligence, afdeling Dynamische Systemen en Mathematische Fysica, met financiering van NWO.