Over ons Actueel Evenementen Promoties

Exploring inner depths

A qualitative investigation of patients’ lived experiences with psychedelic treatments of depression
Promotie:J.J. (Joost) Breeksema, MA
Wanneer:14 maart 2024
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. R.A. (Robert) Schoevers, prof. dr. H.G.J.M. Vermetten, prof. dr. W. van den Brink
Copromotor:dr. A. Niemeijer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Exploring inner depths

Het verkennen van innerlijke diepten

Psychedelica, hallucinogene drugs, zijn opmerkelijke stoffen die een breed scala aan effecten teweegbrengen en zowel schade als genezing kunnen veroorzaken. Klinisch onderzoek naar psychedelische behandelingen neemt de laatste jaren sterk toe. In dit proefschrift van Joost Breeksema wordt eerst een overzicht gegeven van de kwantitatieve effecten van psychedelische behandelingen bij patiënten met psychische stoornissen. Er is echter relatief weinig bekend over hoe patiënten deze behandelingen ervaren: in het tweede deel rapporteren we over de ervaringen van patiënten die met de stoffen ketamine of psilocybine werden behandeld. Het doel was om genezingsprocessen beter te begrijpen en leren hoe deze behandelingen verbeterd kunnen worden.

Veel patiënten met een hardnekkige depressie hadden intense en overweldigende ervaringen waardoor ze zich (tijdelijk) soms behoorlijk angstig voelden. Vaak wordt angst gemeld als een bijwerking, maar bij psychedelische behandelingen kan het ook een nuttig therapeutisch effect hebben.

Patiënten die zich slecht voorbereid of onvoldoende ondersteund voelden, hadden vaak moeite om de controle los te laten en zich over te geven aan de ervaring. Vertrouwen in therapeuten, realistische verwachtingen en zich emotioneel gesteund voelen maakten het juist makkelijker om de controle los te laten, waardoor de angst verminderde.

Sommige patiënten die ketamine gebruikten, meldden een potentieel voor therapie; ze voelden zich meer open, minder gebonden aan negatieve gedachten en hadden soms mystieke ervaringen. Patiënten die psilocybine kregen, wensten meerdere sessies en langere therapeutische ondersteuning. In alle onderzoeken leverden patiëntervaringen concrete, relatief eenvoudig toe te passen aanbevelingen op, die een positieve invloed kunnen hebben op de beleving van deelnemers en die mogelijk helpen om behandelresultaten te verbeteren.