Over ons Actueel Evenementen Promoties

A functional perspective on probiotic interventions in the small intestine: dynamics and emergent properties of the microbial community

Promotie:Dhr. J. (Jack) Jansma
Wanneer:21 november 2023
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. S.F.A. El Aidy
Copromotor:dr. S. van Hemert
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
A functional perspective on probiotic interventions in the small
intestine: dynamics and emergent properties of the microbial
community

Probiotica zorgt voor meer metabolieten met meer interacties in de dunne darm

In onze darmen leven veel bacteriën die samen ons gezond houden. Tegelijkertijd kunnen teveel slechte bacteriën onze gezondheid negatief beïnvloeden. Gelukkig zijn er verschillende strategieën ontworpen om onze darmflora gezond te houden, zoals probiotica.

In zijn promotieonderzoek bestudeerde Jack Jansma de effecten van probiotica op de darmflora van de dunne darm. Aangezien de dunne darm moeilijk te bereiken is, gebruikte hij twee manieren om toch de dunne darm te bereiken. De eerste methode maakte gebruik van de stoma inhoud van mensen zonder dikke darm. De tweede methode werkte met een versimpelde darmflora, door Jansma geconstrueerd door drie darmbacteriën samen te laten groeien. In beide experimenten mat Jasma het aantal bacteriën, de pH en de metabolieten: stoffen die worden gebruikt of gemaakt door de bacteriën.

In beide experimenten zag Jansma een andere productie van metabolieten en groei van specifieke bacteriën. Ten tweede zorgden de probiotica ervoor dat het netwerk van metabolieten meer interacties had, wat voor een hogere resistentie tegen verstoring zoals slechte bacteriën zorgt. Vergelijkend tussen probiotica en de darmflora zag Jansma dat de metabolietenproductie verhoogd was wanneer de probiotica een andere functionaliteit had dan de darmflora. Dat betekent dat bij het ontwikkelen van nieuwe probiotica de functionaliteit van de probiotica complementair moet zijn aan de darmflora. Om deze probiotica te ontwerpen kan flux balance analysis, een simulatie methode, worden gebruikt om probiotica te personaliseren.

Jack Jansma voerde zijn onderzoek uit bij het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB), afdeling Microbiële Fysiologie, met financiering van Winclove probiotics.