Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

In connection - the role of peers, parents, and teachers in adolescent friendship dynamics

Promotie:X. (Xingna) Qin
Wanneer:09 september 2024
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. D.R. (René) Veenstra
Copromotors:A.M. (Lydia) Laninga-Wijnen, M, dr. C.E.G. (Christian) Steglich
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
In connection - the role of peers, parents, and teachers in
adolescent friendship dynamics

In verbinding - de rol van leeftijdsgenoten, ouders en leerkrachten in de vriendschapsdynamiek van adolescentenDe adolescentie wordt gekenmerkt door veranderingen zoals een afname in prestaties en welzijn, en een toename in slachtofferschap en depressie. Xingna Qin onderzoekt in haar promotieonderzoek de schoolse en psychologische aanpassing van Chinese adolescenten. Ze focust op prestaties, slachtofferschap, agressie, prosociaal gedrag, en depressieve symptomen, evenals de invloed van vrienden, ouders en leraren.

Haar onderzoek toont aan dat vrienden een significante invloed hadden op het schoolse en psychologische functioneren, hoewel dit niet altijd positief was. Daarnaast bleek dat leeftijdsgenoten en leraren opeenvolgende rollen spelen bij het vriendschapskeuzes van adolescenten, wat vervolgens invloed had op hun schoolse en psychologische aanpassing. Qin concludeerde ook dat Chinese leerlingen vaak vrienden kozen op basis van waargenomen voordelen en risico's: goed presterende, prosociale en geliefde leeftijdsgenoten werden geprefereerd, terwijl zeer agressieve, depressieve en afgewezen leeftijdsgenoten werden vermeden. Verder zochten leerlingen vaker vriendschap met leeftijdsgenoten waarvan ze dachten dat leraren hen aardig vonden, maar vermeden ze degenen die algemeen beschouwd werden als favoriet bij leraren.

Volgens Qin hadden ouders een directe invloed op de psychologische aanpassing van adolescenten, maar hun invloed op de vriendschapskeuze was beperkt. Deze bevindingen hebben implicaties voor interventies gericht op pesten en welzijn op school, sluiten aan bij westers onderzoek en suggereren een bredere toepasbaarheid in andere culturen.