Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:M. Ferrari, MSc
Wanneer:05 juli 2024
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. M.T.C. (Marthe) Walvoort, prof. dr. ir. A.J. (Adriaan J) Minnaard
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Isolation and generation of health-promoting glycans

Gesuikerde bacteriën en gezonde babyvoeding

Suikers hebben geen beste reputatie, maar er zijn ook verschillende goede suikers. Zo heeft de vriendelijke bifidobacterie die onze darmen bewoont letterlijk een 'sugar coating': het oppervlak van de bacterie is bedekt met suikers. En ook menselijke borstvoeding bestaat voor een groot deel uit goede suikers, die een essentiële rol spelen in de gezonde ontwikkeling van een baby.

In haar promotieonderzoek bestudeerde Michela Ferrari dergelijke 'goede' suikers. Ze isoleerde het suikeroppervlak van verschillende soorten bifidobacteriën, met als doel de structuur van deze 'sugar coating' te ontrafelen en inzicht te verkrijgen in de biologische activiteit ervan.

Ook onderzocht Ferrari de oligosachariden in menselijke borstvoeding. Aangezien borstvoeding niet altijd mogelijk is, moet zuigelingenvoeding de menselijke standaard zo goed mogelijk nabootsen. Dit doel kan behoorlijk uitdagend zijn door de structurele complexiteit die de humane melk oligosachariden met zich meebrengen. Daarom keek Ferrari in het bijzonder naar glycosidehydrolasen, enzymen die kunnen worden gebruikt voor het genereren van de menselijke-melk-oligosachariden. Dit kan de eerste stap zijn richting de ontwikkeling van op maat gemaakte zuigelingenvoeding die aan de behoeftes van de kleine voldoen.

Michela Ferrari voerde haar onderzoek uit bij het Stratingh Institute for Chemistry, afdeling Chemical Biology 2, met financiering van NWO-CCC ('CarboBiotics' grant). Ze vervolgt haar loopbaan als Analytical scientist bij Ardena.