Over ons Actueel Evenementen Promoties

Development of sustainable esterification reactions and the transformation of carbohydrates into applicable building blocks

Promotie:Dhr. H.C. (Hung-Chien) Lin
Wanneer:03 oktober 2023
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. ir. A.J. (Adriaan J) Minnaard, prof. dr. B.L. (Ben L.) Feringa
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Development of sustainable esterification reactions and the
transformation of carbohydrates into applicable building blocks

Op zoek naar betere coatings en oppervlakte-actieve stoffen

Hung-Chien Lin onderzocht verschillende chemische reacties die van belang zijn voor de productie van kunststoffen en oppervlakte-actieve stoffen. Het gaat onder andere om katalysatoren voor veresteringsreacties, waarbij polyesters voor coatings worden gemaakt. Ook beschrijft Lin de deoxydehydratatie van alkylglycosiden. Deze zogenaamde DODH reactie elimineert een cis-diol eenheid in glycosiden en vormt een alkeen of alkaan. Lin: 'we hebben aangetoond dat door regioselectieve oxidatie, gevolgd door stereoselectieve reductie, een aantal eenvoudig verkrijgbare monosacchariden kan worden omgezet in hun weinig voorkomende C3-epimeren.' Tot slot presenteert Lin ook nog de synthese van een nieuwe, op fructose gebaseerde, klasse van oppervlakte-actieve stoffen (surfactanten).

Hung-Chien Lin voerde zijn onderzoek uit aan het Stratingh Institute for Chemistry, afdeling Chemical Biology 2, met financiering van het Advanced Research Center Chemical Building Blocks Consortium (ARC CBBC). Hij vervolgt zijn loopbaan als Researcher Product & Process Development bij Bunge.