Digital materials in physical spaces
Promotie: | C. (Carlijn) Juste |
Wanneer: | 07 januari 2025 |
Aanvang: | 14:30 |
Promotors: | A.S. (Ann-Sophie) Lehmann, Prof, prof. dr. V. Goudinoux |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Letteren |
De aanpassing van expositieruimten aan digitale kunst
Carlijn Juste’s promotieonderzoek richt zich op nieuwe curatoriële strategieën voor het tentoonstellen van digitale kunstwerken in fysieke tentoonstellingsruimten. Juste is vooral geïnteresseerd in de relatie tussen de materialiteit van digitale kunst en de tentoonstellingsruimte.
Digitale tools zijn een structurerende voorwaarde geworden voor het leven in de samenleving en voor alle culturele productie. Digitale kunst is een krachtig middel om onze huidige tijd en onze toekomst te begrijpen: het kan alternatieve benaderingen en narratieven bieden ten opzichte van het dominante gebruik van technologie, dat sterk wordt beïnvloed door geglobaliseerd kapitalisme.
De kunstinstelling kan een unieke plek zijn om te reflecteren op de overheersende invloed van technologische apparaten op ons leven en onze denkprocessen. Ondanks het feit dat deze digitale werken tegenwoordig een belangrijke plaats innemen in de hedendaagse kunstwereld en een zekere historiciteit kunnen claimen, is er weinig onderzoek gedaan naar de nieuwe tentoonstellingsmodaliteiten die met deze werken zijn geëxperimenteerd en naar de manier waarop digitale kunst ons uitnodigt om tentoonstellingen opnieuw te doordenken.
De omwentelingen die door digitale technologie teweeg zijn gebracht, transformeren de manier waarop werken worden geproduceerd en tentoongesteld. Er zijn nieuwe curatoriële strategieën uitgeprobeerd en bestaande modaliteiten zijn aangepast aan deze verschillende vormen van artistieke praktijk. Door te laten zien hoe deze tentoonstellingen zowel afwijken van als voortbouwen op bestaande tentoonstellingspraktijken en -theorieën, beoogt Juste nauwkeurig te onderzoeken hoe kunstwerken die digitale technologieën gebruiken de manier waarop we over tentoonstellingen denken en deze vormgeven, hebben veranderd.
Welke nieuwe curatoriële strategieën zijn voortgekomen uit de interactiviteit, variabiliteit en technische materialiteit van de werken? Hoe worden de verbindingen tussen kunstenaar, tentoonstellingsruimte, werk en toeschouwer in deze nieuwe tentoonstellingsparadigma’s uitgewerkt? Hoe ontwikkelen kunstwerken zich in de loop van de tijd, en hoe passen ze zich aan verschillende tentoonstellingsruimten aan?