Data is power
Promotie: | P.J. (Peter) van de Waerdt, LLM |
Wanneer: | 21 november 2024 |
Aanvang: | 16:15 |
Promotors: | G.P. (Jeanne) Mifsud Bonnici, Prof, prof. mr. dr. H.H.B. (Hans) Vedder |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Rechtsgeleerdheid |
Data is macht
Peter van de Waerdt legt in zijn dissertatie uit hoe de verzameling van persoonsgegevens bijdraagt aan de marktmacht van zulke ecosystemen, en hoe hun marktmacht de privacy en gegevensbescherming van hun consumenten uitholt. Hij doet ook een aantal suggesties over hoe mededingingsrecht en gegevensbeschermingsrecht hierop kunnen reageren.
“Big Tech”-bedrijven zoals Google, Meta, en Amazon beheersen een enorm deel van het dagelijks leven van consumenten. Wij zijn afhankelijk geworden van hun zoekmachines, videoaanbod, sociale-mediaplatforms, en webwinkels. Een deel van de reden dat deze digitale diensten zo succesvol zijn geworden, is dat ze grote hoeveelheden persoonsgegevens van hun gebruikers verzamelen. Aan de ene kant kan het analyseren van oude zoekwoorden, bekeken video’s, of gekochte artikelen nuttig zijn om de meest relevante zoekresultaten te bepalen.
Aan de andere kant brengt dit ook grote privacy- en concurrentierisico’s met zich mee. De meeste consumenten weten niet welke gegevens worden verzameld, voor welk doel, en hoe zij door machtige bedrijven worden geprofileerd. Daarnaast versterkt het verzamelen en analyseren van persoonsgegevens ook de concurrentiepositie van deze bedrijven op de markt. Meer data leidt tot betere voorspellingen, relevantere advertenties en uiteindelijk tot meer inkomsten. Het kan er ook toe leiden dat nieuwe klanten worden aangetrokken, die zelf ook weer nieuwe gegevens meebrengen om te analyseren.
Dit verschijnsel is nog duidelijker te zien bij digitale “data ecosystemen”. Een Big Tech-bedrijf dat zowel een zoekmachine, videoplatform, als een internetbrowser beheert, kan de gegevens combineren die door de afzonderlijke bedrijfstakken worden verzameld.