Over ons Actueel Evenementen Promoties

Beat victimization!

Understanding and preventing victimization in individuals with a psychotic disorder
Promotie:B. de Vries, MSc
Wanneer:19 september 2024
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. G.H.M. (Marieke) Pijnenborg, prof. dr. A. Aleman
Copromotor:dr. J.T. van Busschbach
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Beat victimization!

Inzicht in en preventie van slachtofferschap bij mensen met een psychotische stoornis

Mensen met een psychotische stoornis lopen een verhoogd risico op victimisatie. In haar proefschrift onderzoekt Bertine de Vries de prevalentie, risicofactoren en preventie van victimisatie binnen deze kwetsbare groep. Uit systematisch literatuuronderzoek bleek dat één op de vijf mensen met een psychotische stoornis slachtoffer is geweest van een gewelddadig misdrijf in de voorgaande één tot drie jaar, en 66% gedurende hun volwassen leven.

In een studie in Noord-Nederland, waaraan patiënten met een psychotische stoornis deelnamen, bleek dat in de helft van de gevallen de dader een vriend of bekende was van de patiënt. Verder bleek dat de hulpverleners niet altijd op de hoogte waren van het slachtofferschap. De resultaten suggereren dat deze patiënten kwetsbaar kunnen zijn in persoonlijke relaties en dat sommige geweldsincidenten onopgemerkt blijven.                                                                               Om victimisatie te voorkomen, werd BEATVIC ontwikkeld, een psychomotorische weerbaarheidstraining met kickboksoefeningen, die gericht is op het verminderen van een aantal belangrijke risicofactoren. BEATVIC liet in een haalbaarheidsonderzoek positieve subjectieve resultaten zien, zoals meer zelfvertrouwen en een beter vermogen om grenzen aan te geven.

Daarnaast toonde de fMRI-substudie relevante veranderingen in het saillantienetwerk in de hersenen van patiënten die BEATVIC hadden gevolgd. Echter, deze resultaten konden niet verder geobjectiveerd worden in de multicenter RCT. Op korte termijn werden er geen significante verschillen gevonden in zowel risicofactoren als victimisatie. Mogelijke redenen hiervoor zijn dat niet alle patiënten vooraf risico liepen op victimisatie en dat BEATVIC zich mogelijk op te veel risicofactoren tegelijk richtte. Met aanpassingen zou BEATVIC nog steeds een goede methode kunnen zijn om victimisatie te voorkomen.