Oratie prof. dr. H.T.A. (Hilda) Amsing: Middenschool strijdtoneel. Politieke besluitvorming rond geïntegreerd voortgezet onderwijs, 1973-1977
Wanneer: | vr 13-09-2024 14:15 - 15:00 |
Waar: | Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen |
Kansenongelijkheid in het onderwijs is in Nederland een hardnekkig probleem. De schoolkeuze op twaalfjarige leeftijd, in combinatie met het brede pallet aan schooltypen voor voortgezet onderwijs, speelt hierin een belangrijke rol. In de jaren zeventig schoof onderwijsminister Jos van Kemenade de middenschool en daarmee uitstel van schoolkeuze als oplossing naar voren. Dit schooltype is in Nederland niet ingevoerd, er waren alleen experimenten. Het mislukken van de middenschool was niet voorzien, want het idee leek aanvankelijk kansrijk en in het buitenland bestonden er reeds onderwijssystemen met een middenschool. Het schooltype houdt nog steeds de gemoederen bezig. Tot op de dag van vandaag blijft de middenschool in Nederland opduiken in discussies over het onderwijs.
Hoogleraar Nederlandse onderwijsgeschiedenis Hilda Amsing gaat in haar inaugurele rede na waarom het niets geworden is met de middenschool. Ze wijst op verschillende factoren en laat zien dat de middenschool in de jaren zeventig een strijdtoneel was, waarop politici zich profileerden en stellingen innamen. Op dit strijdtoneel buitelden politieke, maatschappelijke en onderwijskundige idealen, overtuigingen en belangen over elkaar heen. Er stonden maatschappelijk bevoorrechte posities en politiek gewin op het spel, in een gepolariseerd politiek klimaat, waarin bovendien sentimenten rond de Koude Oorlog en vrijheid van onderwijs een rol speelden. Amsing laat met de strijd rond de middenschool de waarde van de onderwijsgeschiedenis zien, omdat de onderwijsgeschiedenis de mogelijkheid opent om voorbij het hier en nu te kijken. Dit relativeert en inspireert en vergroot de kans op verstandige beleidskeuzes.
Meer informatie
Oratie: prof. dr. H.T.A. (Hilda) Amsing
-
Titel: Middenschool strijdtoneel. Politieke besluitvorming rond geïntegreerd voortgezet onderwijs, 1973-1977
-
Leeropdracht: Geschiedenis van het Nederlandse onderwijs
-
Faculteit: Gedrags- & Maatschappijwetenschappen
Aanmelden s.v.p. uiterlijk 6 september via het aanmeldformulier
Livestream op 13 september, zie: www.rug.nl/digitale-oratie