Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie prof. dr. E. (Edlira) Shehu: Modeling the Future: Data, AI and the Evolution of Digital Marketing

Wanneer:vr 06-12-2024 16:15 - 17:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
decoratieve afbeelding

Deze oratie, Modeling the Future: Data, AI en de evolutie van digitale marketing, verkent het veranderende landschap van digitale marketing. De oratie belicht belangrijke mijlpalen zoals de opkomst van e-commerce, digitale reclame en de integratie van kunstmatige intelligentie (AI) en biedt inzicht in hoe digitale marketing zich heeft aangepast aan technologische vooruitgang, veranderend consumentengedrag en nieuwe kansen.

De lezing schetst de exponentiële groei van data, van 1,5 exabytes per jaar in de vroege jaren 2000 tot 2,5 quintiljoen bytes per dag vandaag. Deze ongekende datagroei heeft het digitale marketingveld getransformeerd. Het onderzoek op dit gebied heeft deze technologische ontwikkelingen weerspiegeld en is geëvolueerd van vroege studies naar e-mailmarketing en bruikbaarheid van websites naar onderwerpen als sociale media, e-tailing en AI-gedreven machine learning.

Shehu richt zich op de digitale detailhandel en digitale reclame en haar eigen werk op deze gebieden. Ze bespreekt de tweeledige rol van e-commerce als een handig distributiekanaal en een bron van uitdagingen, met name productretouren. Onderzoek toont aan dat tools zoals gratis verzending de verkoop stimuleren, maar ook het aantal retourzendingen kunnen verhogen, vooral bij risicovolle producten zoals mode. Deze retourzendingen hebben een impact op zowel de winstgevendheid als het milieu: elke retourzending genereert 0,5-1 kg CO₂. Voor een grote retailer kan een verlaging van het retourpercentage met slechts 1% jaarlijks 720 ton CO₂ besparen, wat gelijk staat aan het van de weg halen van 57 auto's.

De oratie gaat ook in op digitale reclame en richt zich op drie kritieke gebieden: advertentieplaatsing, budgetallocatie tussen kanalen en de creatieve aspecten van advertentie-inhoud. Programmatisch adverteren, waarbij algoritmes worden gebruikt om doelgroepen te bereiken, biedt kostenbesparingen maar brengt risico's met zich mee voor de veiligheid van merken in omgevingen van lage kwaliteit. Onderzoek wijst ook op de toenemende complexiteit van budgettoewijzing over meerdere advertentiekanalen en het belang van het afstemmen van content op platforms zoals sociale media om de betrokkenheid te verbeteren. AI verbetert digitale reclame verder door granulaire en schaalbare analyse van ongestructureerde gegevens, zoals video- en beeldcontent, mogelijk te maken om campagneprestaties te optimaliseren.

De oratie wordt afgesloten met de toekomstige onderzoeksagenda van Edlira Shehu. Ze wil de integratie van AI in marketingmodellen onderzoeken, met name hoe AI voorheen ongemeten aspecten van content kan vastleggen en de besluitvorming kan verbeteren. Haar onderzoek zal ook de perceptie van AI-gegenereerde advertentiecontent onderzoeken, waarbij gemengde reacties op vroege campagnes van bedrijven als Coca-Cola en LEGO aan bod zullen komen. Tot slot benadrukt Shehu de maatschappelijke rol van onderzoek in non-profitmarketing. Haar werk zal zich richten op het gebruik van AI en marketinganalyse om de communicatie met donateurs te verbeteren, de toewijzing van middelen te optimaliseren en langetermijnstrategieën te ontwikkelen voor effectieve liefdadigheidscampagnes.

Deze oratie onderstreept de transformerende rol van data en AI in digitale marketing en benadrukt de noodzaak van verantwoorde toepassing om zowel economische als maatschappelijke waarde te creëren.

Meer informatie

Oratie: prof. dr. E. (Edlira) Shehu

  • Titel: Modeling the Future: Data, AI and the Evolution of Digital Marketing
  • Leeropdracht: Digitale Marketing
  • Faculteit: Economie en Bedrijfskunde


Aanmelden s.v.p. uiterlijk 29 november via het aanmeldformulier .

Livestream op 6 december, zie: www.rug.nl/digitale-oratie

View this page in: English