Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie prof. dr. K.N. (Klaas Nico) Faber: Van welke cel krijg je buikpijn?

Wanneer:vr 31-05-2024 16:15 - 17:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

We leven in een bijzondere tijd. Onze levensverwachting is sinds de industriële revolutie verdubbeld tot boven de 80 jaar met een verachtvoudiging van de wereldbevolking tot gevolg. De medische wetenschap en gezondheidzorg hebben hieraan een belangrijke bijdrage geleverd door het bestrijden van besmettelijke ziekten. Maar er is een keerzijde aan deze vergrijzing. De grote medische uitdaging is nu het toenemend aantal patiënten met 1 of meer chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes, vette lever en inflammatoire darmziekten.

Ons sterk veranderde eetpatroon, lifestyle en omgevingsfactoren dragen in grote mate bij aan deze chronische ziekten. We eten massaal kant-en-klaar en voorbewerkte maaltijden met veel suiker, vet, smaakversterkers en conserveermiddelen. We bewegen minder en worden blootgesteld aan luchtverontreiniging. Daarbij ondervinden we in het dagelijks leven ook meer stress. Al deze factoren hebben grote invloed op onze buikgezondheid.

Klaas Nico Faber bestudeert de cellen in de lever en de darm die een rol spelen in de ontwikkeling van chronische lever- en darmziekten, met name leverfibrose en darmziekten als colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn. Hierin wordt ook de rol van darmbacteriën op darmontstekingen onderzocht. Zijn onderzoek maakt gebruik van patiënt-verkregen materialen van waaruit mini-darmen en mini-levers gekweekt kunnen worden om hiermee ziektemechanismen op te helderen en nieuwe cel- en darmbacterie-gerichte therapieën te testen.

Het verbeteren van de behandeling van patiënten met chronische lever- en darmziekten is het directe doel van zijn onderzoek. Hopelijk zal dit ook bijdragen aan de behandeling, en mogelijk voorkomen, van chronische ziekten in het algemeen.

Oratie: prof. dr. K.N. (Klaas Nico) Faber

• Titel: Van welke cel krijg je buikpijn?
  • Leeropdracht: Experimentele Hepatologie en Gastro-enterologie
  • Faculteit: Medische Wetenschappen

Aanmelden s.v.p. uiterlijk 24 mei via het aanmeldformulier .

Livestream op 31 mei, zie: www.rug.nl/digitale-oratie