Over ons Actueel Evenementen Oraties

Wanneer:vr 29-09-2023 14:15 - 15:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
decoratieve afbeelding

De oratie van Wouter Roos gaat over kleine deeltjes en grote vragen. Hierin beargumenteert Roos dat grote vragen die ons bezig houden, alleen echt goed beantwoord kunnen worden als je begrijpt hoe het leven op de allerkleinste, moleculaire schaal, in elkaar steekt. Hier gaat het dan vooral over vragen op natuurwetenschappelijk gebied, maar ook over bijvoorbeeld de vraag waar we vandaan komen. Roos, die benoemd is tot hoogleraar Moleculaire Biofysica, laat zien dat door oog voor het detail te hebben, oftewel het kleine te eren, je de grote vragen te lijf kunt gaan.

Hiernaast bespreekt hij ook de verengelsing van de opleidingen in Nederland, wat nu breed uitgemeten wordt in de media. Roos beargumenteert dat in sommige gevallen het inderdaad nuttig is in het Engels te onderwijzen, maar dat het ook vaak prima in het Nederlands kan. Verder breekt hij ook een lans voor het belang van goed en gedifferentieerd MBO, HBO en academisch onderwijs. Opleidingen op al deze niveaus zijn erg waardevol voor de maatschappij en daarom is het zo belangrijk dat de overheid dit ook uitdraagt en dat er niet wordt verteld dat iedereen naar de universiteit moet. Hij maant de komende regering dit goed en duidelijk over te brengen aan onze scholieren.

Oratie: prof. dr. W.H. (Wouter) Roos

• Titel: Kleine deeltjes, grote vragen