Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijven Scholierenacademie

Zomersymposium voor docenten Voortgezet Onderwijs

Stapsgewijs op Wetenschapsreis - Maandag 24 juni 2024

Hoe kun je onderzoeksvaardigheden vanaf de eerste klas integreren in je onderwijs? Hoe ondersteunt de docent de leerling in verschillende leerjaren? Hoe help je de leerling een onderzoeksmethode te kiezen? Tijdens het zomersymposium gaan we met deze vragen aan de slag in inspirerende workshops.

Afgelopen jaar hebben leraren Andre, Kristel, Anouk en Jitske als PiO bij de Scholierenacademie zich ook gebogen over bovenstaande vragen. Tijdens het zomersymposium presenteren ze hun bevindingen van afgelopen jaar en de lesmaterialen die zij hebben ontwikkeld. Benieuwd naar wat ze hebben gemaakt en naar hun opgedane kennis? Meld je aan!

Nobelprijswinnaar Prof.dr. Ben Feringa zal als keynote speaker vertellen over zijn weg in het onderwijs en hoe belangrijk docenten voor hem zijn geweest.

Overzicht van de workshops op dit symposium

Workshop
Inhoud
Leerlijn onderzoeksvaardigheden:
nieuwsgierig van klas 1 t/m 6
Wat moet een leerling in verschillende leerjaren kunnen en hoe ondersteunt de docent daarbij. Presentatie van de leerlijn door onze docenten.
Leren voor toets of toekomst?
Een avond van tevoren leren - een hoog cijfer halen en dan de leerstof snel vergeten.... hoe zorgen we dat kennis wèl blijft hangen. Prof.dr. Hedderik van Rijn vertelt over zijn onderzoek.
Onderzoeksmethodes kiezen
voor leerlingen
Onze docenten vertellen over hun lesmateriaal waarin leerlingen ondervinden welke methodes er zijn naast een enquête of interview en hoe ze die kunnen inzetten.
Studievaardigheden
Hoe kun je je leerlingen het beste voorbereiden op de universiteit en hoe kunnen we ze het beste helpen op het gebied van studievaardigheid?
DIY Natuurkunde
Maak kennis met onze nieuwe lespakket met experimenten voor de bovenbouw, zonder voorschrift. Bouw een elektromotor, een elektroscoop of een elektromagneet en verken natuurkundige principes.
Transitional justice:
hoe verzoen je vijanden
De Scholierenacademie heeft met historicus Dr. David vd Linden een lespakket ontwikkeld waarin de leerlingen zelf echte casussen onderzoeken over conflicten tussen katholieken en protestanten in de 17e eeuw.
Tiktok of therapeut?
Mentaal gezond in de klas
Jongeren halen informatie over mentale gezondheid van sociale media. Hoe leer je hen de juiste info te vinden en wat zouden ze hierover op school moeten leren? Prof.dr. Marie-José van Tol vertelt over haar onderzoek naar depressie en angststoornissen en de link met het onderwijs.
Van tablet tot tablet:
het belang van lezen, vroeger en nu
Wat doet het met je als je leest? Werden boeken vroeger op dezelfde manier gelezen als nu? Dr. Margriet Hoogvliet en Prof. Sabrina Corbellini vertellen over hun onderzoek en het bijbehorende lesmateriaal.
Profielwerkstuk; verwondering en onderwerpkeuze
Het PWS is een mooie mogelijkheid voor leerlingen om onderzoek te doen naar - en zich te verdiepen in - iets dat ze leuk vinden. Maar hoe begeleid je leerlingen daarin? Hoe help je ze om door hun keuzestress te breken en te komen tot een onderwerp dat ze motiveert? Onze nieuwe PWS workshop gaat dieper in op verwondering en onderwerpkeuze.
Lezen om te verbinden
Wanneer grijpt een tekst je? Hoe speelt lezen een rol in het verbinden van verschillende groepen in de maatschappij? Dr. Konstantin Mierau vertelt over zijn onderzoek naar lezen in gevangenissen en het ontwikkelde lesmateriaal.

Nuttige info

  • Locatie: MeetLAB, Boterdiep 111 Groningen
  • Aanvang: 13.00u (inloop vanaf 12.45)
  • Eindtijd: 16.30h
  • High tea inbegrepen
  • Geen kosten verbonden aan deelname
Laatst gewijzigd:26 april 2024 12:28