Maatschappij/bedrijven Scholierenacademie

Duiken in een onbekende wereld

In de vijftiende eeuw gingen ontdekkingsreizigers de wereld over en kwamen ze op onbekende plekken onbekende mensen tegen. Hoe keken ze naar deze mensen? Wat dachten en schreven ze over de mensen die ze nog nooit eerder hadden gezien?

In samenwerking met Dr. Julia Costa López hebben we de website ‘Duiken in een onbekende wereld’ opgezet om leerlingen kennis te laten maken met de uitdagingen waar ontdekkingsreizigers voor stonden. Maar de website gaat niet alleen over wat de ontdekkingsreizigers deden, er is ook ruimte voor een ander perspectief, namelijk dat van de oorspronkelijke bewoners van gebieden waar de ontdekkingsreizigers naartoe gingen.

decoratieve afbeelding
Duiken in een onbekende wereld. Illustratie: Laura Ietswaart

De website gaat dus over verschillende groepen mensen die elkaar tegenkomen, daarbij is de stap naar de huidige samenleving klein, want ook nu vormen we allerlei verschillende groepen. Leerlingen staan in de opdrachten dan ook stil bij welke groepen ze zelf horen, wat voor vooroordelen je kan hebben over andere groepen en ze leren dat alle dingen die je hebt meegekregen invloed hebben op hoe jij de wereld ziet.

Hoe zit de website in elkaar?

• Onder de groene vlaggetjes staan de opdrachten voor de leerlingen
  • Onder de rode vlaggetjes staan weetjes uit het onderzoek van Julia Costa López
  • Onder het wapen van de universiteit staat de docentenhandleiding

Laatst gewijzigd:11 januari 2024 13:48