Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Postacademisch Onderwijs

Alternatieve Geschilbeslechting: Mediation, Bindend advies en Arbitrage

Deze cursus gaat niet door
Logo van de belangrijkste punten verstrekker

De Nederlandse overheidsrechter raakt steeds meer overbelast. Zittingen zijn kort, het duurt lang voordat ze plaatsvinden, advocaten krijgen nauwelijks meer gelegenheid de zaak mondeling toe te lichten en na ommekomst van de zitting duurt het in veel gevallen ook weer enige tijd voordat een uitspraak wordt gewezen. Aan bewijslevering wordt in eerste instantie bovendien zelden meer toegekomen. Alternatieve geschilbeslechting kan wat dit betreft uitkomst bieden. In veel gevallen kan mediation partijen helpen hun geschil op te lossen, maar als dit niet lukt of mediation onwenselijk wordt gevonden, kunnen partijen opteren voor bindend advies of arbitrage. Het geschil kan dan in veel gevallen snel op definitieve wijze worden beslecht.

In de praktijk blijkt dat velen niet goed op de hoogte zijn van de (on)mogelijkheden van mediation, bindend advies en arbitrage. Deze cursus is bedoeld om geïnteresseerden nader bekend te laten worden met voornoemde vormen van alternatieve geschilbeslechting en verschillende praktische aspecten daarvan. Ook wordt gekeken hoe een goed beding voor alternatieve geschilbeslechting geformuleerd moet worden (in de praktijk gaat dit helaas nog vaak mis). Verder wordt stilgestaan bij actuele ontwikkelingen, waaronder rechtspraak van het Hof van Justitie en de Hoge Raad, die voor voornoemde van alternatieve geschilbeslechting van belang is.

Deze cursus is interessant voor advocaten, notarissen en bedrijfsjuristen. Alsmede voor accountants, register valuators en anderen die geregeld te maken krijgen met alternatieve geschilbeslechting.

De docent

Niek Peters

Prof. mr. N. Peters (1980) is bijzonder hoogleraar internationale handelsarbitrage aan de RUG. Sinds 2008 verzorgt hij alhier het vak International Commercial Dispute Settlement Law. Ook geeft hij gastcolleges op het terrein van arbitrage aan andere Nederlandse en buitenlandse universiteiten. Daarnaast is Niek partner bij Legaltree, waar hij zich dagelijks bezighoudt met arbitrage, bindend advies en mediation. Over deze onderwerpen schrijft hij ook veelvuldig.

Alle informatie op een rijtje

Docenten
prof. mr. N. Peters
Bijzonder hoogleraar internationale handelsarbitrage aan de Rijksuniversiteit Groningen