Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Qumran Instituut van Faculteit werkt mee aan grote expositie over Dode Zeerollen in Drents Museum

04 maart 2013

Het Drents Museum is er dankzij een intensieve samenwerking met de Israel Antiquities Authority en de Rijksuniversiteit Groningen opnieuw in geslaagd een archeologisch fenomeen van wereldformaat naar Nederland te halen. Van 9 juli 2013 tot en met 5 januari 2014 is in het museum in Assen een unieke tentoonstelling rondom de Dode Zeerollen te zien. Het is de eerste keer dat in Nederland een gehele tentoonstelling aan deze beroemde ontdekking wordt gewijd. Het Drents Museum werkt voor deze tentoonstelling nauw samen met gastconservator Prof. Dr. Mladen Popović van het Qumran Instituut van de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap en curator mw. Adi Ziv van de Israel Antiquities Authority.

Mladen Popović bij Grot 3, waar de beroemde Koperen Rol is gevonden

De tentoonstelling laat originele Bijbelse manuscripten en objecten zien uit de 3de eeuw voor Chr. tot de 2de eeuw na Chr. en alternatieve teksten die niet in de Bijbel terecht zijn gekomen. Nog nooit eerder aan het publiek getoonde fragmenten van de Dode Zeerollen zullen exclusief in Assen te zien zijn. Verder worden ook recent opgegraven objecten getoond uit het oude Judea, uit de nederzetting van Qumran (de plaats waar de rollen gevonden zijn) en uit Jeruzalem.

De tentoonstelling plaatst de Dode Zeerollen in de culturele en historische context van de Grieks-Romeinse periode toen ze zijn geschreven en uiteindelijk verborgen tijdens de Joodse opstand tegen Rome (66-70 na Chr.). Veel aandacht zal daarom ook uitgaan naar deze opstand, waarbij unieke objecten worden getoond die licht werpen op de Romeinse legioenen en ook op de Joodse opstandelingen. Daarnaast wordt film- en fotomateriaal getoond van de ontdekking van de Dode Zeerollen en het onderzoek naar de manuscripten.

De tentoonstelling is exclusief voor Nederland in het Drents Museum te zien. Daarna reist de tentoonstelling door naar het Schlossmuseum in Linz (Oostenrijk). De tentoonstelling wordt ontworpen door Kossmann.deJong Exhibition Architects.

De tentoonstelling past in het beleid van het Qumran Instituut van de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap om baanbrekend onderzoek naar het grote publiek te vertalen. Het Groningse Qumranonderzoek bestudeert de Dode Zeerollen niet geïsoleerd maar in de brede culturele context van de oude wereld, en het Qumran Instituut is nauw betrokken bij CRASIS. Ook wordt samengewerkt met collega’s van Computer Science om nieuwe dingen over de manuscripten en hun schrijvers te ontdekken.

In het najaar van 2013 zal aan de faculteit in het kader van de tentoonstelling een postacademische cursus over de Dode Zeerollen en het vroege Jodendom worden verzorgd door Prof. Dr. Mladen Popović. Meer informatie over de cursus vindt u binnenkort op de website van de faculteit. In het Drents Museum verzorgt hij op aanvraag een exclusieve lezing. Meer informatie bij boekingen drentsmuseum.nl

Het Qumran Instituut doet een deel van het baanbrekende onderzoek dankzij particuliere financiers. De Stichting Ubbo Emmius Fonds, het steunfonds van de Rijksuniversiteit Groningen, betrekt particuliere en institutionele vermogensfondsen, alumni en relaties van de RuG bij dit bijzondere onderzoek. Mede dankzij de relaties van het Ubbo Emmius Fonds is het idee voor deze tentoonstelling in het Drents Museum geboren. Doel van het Ubbo Emmius Fonds is de internationaal leidende rol van het Qumran Instituut en de RuG in dit veld nog verder uit te bouwen. Voor informatie zie www.rug.nl/uef

Laatst gewijzigd:18 augustus 2023 13:55