Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws

Leerkrachten mogelijk niet voldoende toegerust om pesten aan te pakken

14 september 2016

Promovenda Beau Oldenburg onderzoekt welke rol leerkrachten spelen bij het tegengaan van pesten. Uit haar bevindingen blijkt dat de groep onderzochte leerkrachten niet altijd voldoende toegerust is om pesten aan te pakken. ‘Het is voor leerkrachten bijvoorbeeld heel moeilijk om vast te stellen of iemand echt gepest wordt, omdat pesten vaak buiten hun gezichtsveld plaatsvindt. Maar het is van groot belang dat elk signaal over pesten serieus genomen wordt,’ zegt Oldenburg. ‘Daarbij moeten leraren realistische doelen stellen. Het is onmogelijk om pesten helemaal uit te bannen, maar leraren kunnen wel een verschil maken en de situatie voor pestslachtoffers echt verbeteren.’ Tijdens de landelijke ‘Week tegen Pesten’ geeft Oldenburg in online video’s dagelijks tips over het versterken van de persoonlijke stijl van de leraar en het stimuleren van een sociaal veilige klas.

Meer informatie

Video’s RUG

Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering. Andere video's staan in onze videoportal.

Laatst gewijzigd:20 juni 2024 08:20
Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English

Meer nieuws

  • 17 maart 2025

    Liekuut | De hoge prijs van conflicten

    Volgens Carsten de Dreu, hoogleraar Fundamenten van samenwerking en sociale organisatie bij de Rijksuniversiteit Groningen, is er veel te leren over conflicten.

  • 10 maart 2025

    Wetenschap Werkt | Hogere cijfers door slim te stampen

    Van Rijn ontwikkelde een online tool die leerlingen in staat stelt beter en efficiënter te leren. Geleerde kennis blijft daarnaast langer hangen en er worden hogere cijfers gehaald.

  • 05 maart 2025

    Vrouwen in de wetenschap

    De RUG viert Internationale Vrouwendag met een bijzondere fotoserie: Vrouwen in de wetenschap.