Over ons Actueel Evenementen Promoties

Enzymatic biodiesel synthesis using novel process intensification principles

Promotie:Dhr. M. Ilmi
Wanneer:24 maart 2017
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. ir. H.J. (Hero Jan) Heeres, prof. dr. M.J.E.C. (Marc) van der Maarel
Copromotor:dr. ir. J.G.M. (Jos) Winkelman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Enzymatic biodiesel synthesis using novel process intensification
principles

Ontwerp van mobiele biodieselfabriek

Mfitahul Ilmi ontwikkelde een groener productieproces voor biodiesel, dat bijzonder geschikt is voor toepassing in kleinschalige, mobiele apparaten voor productie van biodiesel. Die zouden zeer nuttig kunnen zijn in ontwikkelingslanden.

De wereldwijde afhankelijkheid van fossiele brandstoffen voor energieproductie heeft grote gevolgen voor het milieu, waarvan klimaatverandering door kooldioxide-uitstoot één van de belangrijkste is. Een alternatief is het gebruik van biomassa als bron voor de productie van energie, brandstoffen en chemicaliën. Vooral plantenolie lijkt geschikt voor met name de productie van biodiesel. Deze toepassing heeft ook veel potentie voor ontwikkelingslanden die op zoek zijn naar alternatieven voor fossiele brandstoffen om de afhankelijkheid hiervan te reduceren en de economie groener te maken.

Ilmi onderzocht manieren om het huidige biodiesel productieproces te vergroenen door het gebruik van enzymen en het toepassen van moderne concepten voor procesintegratie. Hij beschrijft hoe het mogelijk is in een apparaat zowel oplosbare als geïmmobiliseerde enzymen te gebruiken in continue reactie en scheiding. Dit proces leidt tot minder afval, hogere productiesnelheden en maakt het mogelijk om het enzym te her te gebruiken, wat van groot belang is voor de biodieselindustrie. Vanwege de compactheid van de reactor/scheider lijkt het proces uitermate geschikt voor kleinschalige, mobiele biodieselapparaten in ontwikkelingslanden.

Mfitahul Ilmi verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Chemische Technologie van het ENgineering and TEchnology institute Groningen (ENTEG) met financiering van NWO (Agriculture Beyond Food programma). Hij werkt nu als staflid aan de Universitas Gadjah Mada, Indonesië.