Over ons Actueel Evenementen Promoties

Thermoreversible cross-linking of rubber

New approaches towards an old problem
Promotie:Dhr. L.M. (Laurens) Polgar
Wanneer:24 maart 2017
Aanvang:12:45
Promotors:F. (Francesco) Picchioni, Prof, dr. ir. M. (Martin) van Duin
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Thermoreversible cross-linking of rubber

Ontwikkeling van herbruikbaar rubber

Rubber is nauwelijks te recyclen, vandaar dat bijvoorbeeld oude autobanden tot korrels vermalen worden om te gebruiken in kunstgrasvelden. Laurens Polgar ontwikkelde een vorm van rubber die wel is te recyclen.

Om het rubber sterk en elastisch te maken is ene proces nodig dat vernetten heet, het onderling verbinden van polymeren. Helaas zorgt het vernetten van rubber er ook voor dat rubber producten moeilijk zijn af te breken tot hun grondstoffen. Polgar beschrijft in zijn proefschrift de ontwikkeling van recyclebare rubber producten door middel van thermoreversibel vernetten via Diels-Alder chemie. Dit materiaal heeft de eigenschappen van een permanent vernet rubber bij de temperatuur waarop het gebruikt wordt, maar is door verhitting af te breken waarna het is te gebruiken in de productie van nieuw rubber.

Laurens Polgar verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Producttechnologie van het ENgineering and TEchnology institute Groningen (ENTEG) met financiering van het Dutch Polymer Institute. Hij werkt nu als postdoc aan de RUG.

Zie ook video Unifocus: Promovendus maakt recyclebaar rubber

Zie ook deze video