Over ons Actueel Evenementen Promoties

Functional carbohydrates from the red microalga Galdieria sulphuraria

Promotie:Mw. M. Martínez García
Wanneer:20 maart 2017
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. M.J.E.C. (Marc) van der Maarel
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Functional carbohydrates from the red microalga Galdieria
sulphuraria

Nuttige stoffen uit bijzondere alg

Marta Martínez García onderzocht de groei van de rode micro-alg Galdieria sulphuraria en analyseerde enkele nuttige producten die deze produceert. Dit leverde een kleurstof op en twee functionele koolhydraten die wellicht zijn te gebruiken in voedingsmiddelen en cosmetica.

In de zoektocht naar hernieuwbare biologische grondstoffen kunnen micro-algen een uitstekend alternatief zijn voor traditionele landbouwgewassen. Micro-algen produceren veel bruikbare verbindingen en hebben alleen zonlicht, water en kooldioxide nodig om te groeien. Een bijkomend voordeel is dat er voor de grootschalige kweek geen vruchtbare landbouwgrond nodig is: er is dus geen concurrentie met de voedingsproductie.

De rode Galdieria micro-alg is bijzonder omdat deze het beste gedijt onder zeer hete én zeer zure omstandigheden. Van nature komen rode microalgen voor in zure heetwaterbronnen en geisers in gebieden met vulkanische activiteit. Wat de Galdieria alg verder nog bijzonder maakt is dat deze in het licht net als planten kooldioxide omzet in biomassa via fotosynthese. In het donker gebruikt de alg verschillende organische verbindingen zoals glycerol, een afvalproduct van de biodiesel productie, om te groeien. Deze flexibele manier van groeien en de bijzondere leefcondities waaronder de Galdieria alg gedijt, maken grootschalige productie relatief eenvoudig.

Naast pigmenten die als natuurlijke kleurstof gebruikt kunnen worden, maakt de Galdieria alg ook twee functionele koolhydraten. De ene is een hoog vertakt glycogeen dat mogelijk is te gebruiken in sportdranken of de vloeistof voor nierdialyse vloeistof. De andere is galactosylglycerol, een verbinding die sterk lijkt op een koolhydraat dat aan cosmetische producten als vochtregulator wordt toegevoegd.

Het promotieonderzoek van Marta Martínez García vond plaats bij de afdeling Aquatische Biotechnologie en Bioproducttechnologie van het ENgineering and TEchnology institute Groningen (ENTEG) met financiering van Avebe.

Zie ook: Patentaanvraag loopt een blauwtje