Over ons Actueel Evenementen Promoties

Cold gas in the centre of radio-loud galaxies

New perspectives on triggering and feedback from HI absorption surveys and molecular gas
Promotie:Dhr. F.M. (Filippo) Maccagni
Wanneer:18 september 2017
Aanvang:11:00
Promotors:R. (Raffaella) Morganti, Prof, prof. dr. T.A. Oosterloo
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Cold gas in the centre of radio-loud galaxies

Waterstof in actieve galactische kernen bestudeerd

Filippo Maccagni bracht het voorkomen van atomaire waterstof (HI) getraceerd door absorptie in nabijgelegen radio sterrenstelsels in kaart, leidde de eigenschappen van het gas af en bestudeerde de interactie tussen atomair en moleculair gas en de actieve kern van sterrenstelsels (AGN). In twee projecten heeft hij geprobeerd het gas in de circumnucleaire regio's te relateren aan de brandstofvoorziening en effecten op triggering  en feedback van de radio AGN.

In het eerste project onderzocht Maccagni de aanwezigheid van HI absorptie in een steekproef van radio AGN’s. De eigenschappen van de lijnen relateerde hij aan het ontwikkelingsstadium van de radio activiteit en de eigenschappen van het circumnucleaire stof door afleidingen van de mid-infrarode kleuren van de bronnen. Maccagni presenteert de eerste uitgebreide statistieken van HI uitstromen, die zijn afgeleid van oppervlakkige observaties. Tevens deed hij met de bronnen waar HI absorptie niet is gedetecteerd stacking experimenten die het mogelijk maken om de algemene eigenschappen van HI in radio AGN te onderzoeken.

Het tweede project was een multi-golflengte studie van een jonge radio AGN (PKS B17181-649) om te begrijpen hoe koud gas radio nucleaire activiteit kan veroorzaken. Waarnemingen van HI, moleculair stikstof en koolstofmonoxide wijzen er allemaal op dat koud gas bijdraagt aan de brandstofvoorziening voor de centrale nucleaire activiteit. Ook levert dit project bewijs voor accretie van moleculaire wolken op het centrale superzware zwarte gat. Tenslotte bespreekt Maccagni de betekenis van deze resultaten voor toekomstige onderzoeksprojecten, zoals de HI surveys van de SKA pathfinders/precursors.

Het promotieonderzoek van Filippo Maccagni vond plaats bij de afdeling Sterrenkunde van het Kapteyn Instituut met financiering van de ERC en NWO. Hij werkt nu als postdoc bij het INAF / Osservatorio Astronomico di Cagliari.