Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

De Avond van het Essay - met Christiaan Weijts

Wanneer:do 23-05-2024 20:00 - 21:00
Waar:Expositieruimte, Harmoniegebouw, Oude Kijk In 't Jatstraat 26

Begin 2023 ging er een kleine storm door de literaire wereld toen het CPNB aankondigde dat het boekenweekessay een andere benaming zou krijgen, omdat het woord ‘essay’ lezers zou afschrikken. En dat terwijl de Franse filosoof Michel de Montaigne de term een slordige 450 jaar daarvoor juist gemunt had om een meer persoonlijke, en minder academische manier van schrijven te introduceren, een die put uit de eigen ervaring. Het essay is dus juist een manier om persoonlijke ervaring en kennis publiekelijk te delen.

Tijdens deze ‘avond van het essay’ vieren we het essay, als een bruggenbouwer en grensganger. Wat is eigenlijk een essay? Waarin verschilt het van een column, een krantenartikel of een autobiografie? Waarom en voor wie worden essays geschreven? En wat maakt een goed essay, of een goede essayist? Op deze en andere vragen willen we tijdens deze ‘avond van het essay’ ingaan met Christiaan Weijts, Roos Custers en Thijs Lijster.

Deze avond is het lanceringsevenement van het project Essays beyond borders, een door de EU gefinancierd Erasmus+ onderzoeksproject dat uitgevoerd wordt door de Rijksuniversiteit Groningen samen met 5 andere Europese universiteiten.

Gasten

Christiaan Weijts is een romanschrijver, columnist, criticus en essayist. Hij debuteerde in 2006 als romancier met de roman Art. 285b. Sindsdien schreef hij nog zes romans, met als meest recente Furore (2020), die een breed publiek bereikten en waarmee hij verschillende prijzen won. Hij schrijft regelmatig essays voor NRC en De Groene Amsterdammer.

Thijs Lijster is filosoof en essayist. Hij publiceerde o.a. de essaybundels De grote vlucht inwaarts (2016) en Kijken, proeven, denken (2019), en hij schrijft regelmatig voor tijdschriften als De Groene Amsterdammer, Filosofie Magazine en Rekto:Verso. Hij is een van de onderzoekers van het project Essays beyond borders.

Roos Custers is als redacteur werkzaam bij Uitgeverij Passage en Uitgeverij Van Maaskant Haun. Daarnaast maakt en presenteert zij samen met Coen Peppelenbos de Groningse talkshow Onder de vulkaan, met gasten uit de kunst, literatuur en wetenschap.

Toegang tot 'De Avond van het Essay" is gratis en de voertaal is Nederlands.
Dit evenement wordt georganiseerd in samenwerking met Boekhandel Godert Walter.