Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Delving into real-world cultural adaptation

Conceptual, theoretical, and methodological advances in dynamic intercultural contact
Promotie:J. (Jannis) Kreienkamp, MSc
Wanneer:06 juni 2024
Aanvang:09:00
Promotor:prof. dr. P. (Peter) de Jonge
Copromotors:dr. L.F. (Laura) Bringmann, K. (Kai) Epstude, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Delving into real-world cultural adaptation

Ervaringen van migranten en aanpassing aan nieuwe culturen

De aanpassing van migranten aan nieuwe culturen is cruciaal in de huidige wereld. In dat kader onderzocht Jannis Kreienkamp onder meer ‘psychologische acculturatie’, oftewel de veranderingen die individuen ondergaan als ze met verschillende culturen interageren. Daarbij integreert hij psychologische theorieën met dagelijkse ervaringen.

In de dissertatie wordt een nieuw conceptueel kader voor migratie-ervaringen via focusgroeponderzoek en een systematische literatuurstudie ontwikkeld. Dit kader is gestructureerd rondom de fundamentele menselijke ervaringen van willen, voelen, denken en doen, en structureert verschillende definities, theorieën en metingen van acculturatie.

Kreienkamp verkent hiermee mechanismen die aanpassing tijdens interculturele ontmoetingen vergemakkelijken, en introduceert ‘situationele behoeftebevrediging’, een benadering die voorstelt dat het flexibel bevredigen van specifieke behoeften tijdens interacties positieve intergroepinteracties en verbeterd welzijn kan verklaren. Deze benadering betwist het idee dat een universele set voorwaarden bepaalt wanneer intergroepscontact interculturele relaties verbetert.

Ook wordt een kenmerk-gebaseerde methode geïntroduceerd om verschillende ontwikkelingstrajecten van migranten in de tijd te groeperen, vooral relevant voor het gebruik van Experience Sampling Method (ESM) data. Het laat zien dat migrantenervaringen betekenisvol variëren en biedt waardevolle inzichten voor het ontwikkelen van ondersteunend beleid en praktijken.