Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs Honours College

Bachelor Honoursprogramma

De opzet van het Bachelor Honoursprogramma

Het tweeënhalf jaar durende buitenschoolse avondprogramma (30 EC) wordt gevolgd naast je reguliere bacheloropleiding. Het programma start in het tweede semester van het eerste jaar van je bacheloropleiding en loopt door tot het einde van het derde jaar. Het programma bestaat uit een facultair onderdeel (verdiepend deel) van 15 EC en een ander deel buiten je eigen faculteit (verbredend deel) van 15 EC.

Over het verbredend deel van het programma

Om een bijdrage te kunnen leveren aan het oplossen van wetenschappelijke en maatschappelijke problemen en thema's heb je vaak meer nodig dan alleen gedegen kennis van je eigen vakgebied. In het verbredende deel (15 EC) kom je in aanraking met onbekende gebieden en studenten uit andere disciplines en ervaar je een interdisciplinaire benadering. Het samen leren gebeurt op vele manieren en juist door middel van samenwerking in de colleges, waar studenten elkaar helpen en hun (disciplinaire) kennis en opvattingen uitwisselen. Je verkent bijvoorbeeld onderwerpen vanuit elkaars verschillende disciplinaire invalshoeken en leert hoe je kunt werken aan creatieve oplossingen voor diverse uitdagingen. Ondertussen leren jij en je medestudenten hoe je constructieve peer-feedback kunt geven. Deze interdisciplinaire leerervaring maakt het mogelijk dat je naast student met elkaar, soms ook docent voor elkaar kunt zijn.

Iedereen volgt een Verbredende Module van een andere faculteit dan de eigen faculteit, gevolgd door een Zomerschool en een Atelier. De kern van deze modules is een actueel, maatschappelijk relevant thema binnen de betreffende discipline wat de basis vormt voor de introductie van de basisconcepten en onderzoeksmethoden van die desbetreffende discipline. Door samen te leren met studenten van andere faculteiten en disciplines ervaar je in de praktijk hoe je zo'n voor de wetenschap of maatschappij relevant onderwerp vanuit verschillende perspectieven kunt benaderen. Tegelijkertijd ontwikkel je een scala aan professionele vaardigheden. Actuele voorbeelden van deze verbredende modules voor de huidige Bachelor honours studenten vind je op Ocasys onder 'Honours College'.

Doel van het verbredende deel

In het verbredende deel bieden we je eerst een training in een aantal vaardigheden aan die je optimaal voorbereiden op het effectief kunnen samenwerken in projecten met andere studenten buiten je eigen discipline. Daarna komen alle honours studenten terecht in een reeks modules van in totaal 15 EC verzorgd door één van de andere faculteiten dan waar de student studeert maar waar dus geen enkele student uit die gast faculteit afkomstig is. Hier leren honours studenten samen, in deze kleine multidisciplinaire groepen, hoe ze een voor de wetenschap of maatschappij relevant probleem vanuit al die andere perspectieven kunnen benaderen. Door het kijken naar, leren van en samen te werken met studenten uit andere disciplines leer je een eigen aanpak te ontwikkelen, met visie en oog voor de toekomst. Tegelijkertijd ontwikkel je een scala aan professionele levensvaardigheden en wordt er door het geven en ontvangen van feedback aandacht besteed aan de ontwikkeling van je persoonlijke vaardigheden in een multidisciplinaire setting.

decoratieve afbeelding
Honours Festival

Wat is het?

Het Honours Festival is het slotevenement van het Verbredende Deel van het Honours College programma dat studenten bijwonen voor hun afstuderen. Het verbredende deel beoogt Honours College studenten te leren huidige wetenschappelijke en maatschappelijke problemen vanuit interdisciplinaire invalshoeken te benaderen en te vertalen naar een visie voor de toekomst. De verbredende deel bestaat uit een kennisdeel, een vaardighedendeel (academisch schrijven, effectief samenwerken, debatteren) en een deel dat gericht is op persoonlijke ontwikkeling (zelfkennis en zelfreflectie). Voor het Honours Festival hebben de studenten allerlei activiteiten voorbereid waarin ze de resultaten van hun onderzoeksprojecten zullen presenteren. Wat doen studenten van het Honours College van de Rijksuniversiteit? Ontdek het op het Honours Festival op 25 juni 2025 in het Academiegebouw!

Programma

Het Honours Festival wordt om 14:00 uur geopend met speeches van verschillende sprekers. In de middag kunt u een breed scala aan interessante en interactieve activiteiten verwachten. De onderwerpen van de activiteiten variëren van duurzaamheid, geluk en nog veel meer. Daarnaast kunt u rondkijken in het Academiegebouw en genieten van een kopje koffie of thee in de festival lounge.

Na deze activiteiten beginnen om 17:00 uur de feestelijke toespraken voor genodigden, in de Aula van het Academiegebouw die in de Senaatskamer en de Heymanszaal worden gestreamd. Daarna zullen de Honours College Medailles worden uitgereikt door de facultaire coördinatoren aan hun ‘eigen’ honoursstudenten in de verschillende faculteitskamers in het Academiegebouw.

De Honours College Medaille wordt uitgereikt aan alle honoursstudenten die het Honoursprogramma hebben afgerond, of het naar verwachting voor 31 augustus 2025 zullen afronden (daarbij gaat het om zowel het verdiepende als het verbredende deel van het Honoursprogramma). Daarna is er een fotomoment op de trap van het Academiegebouw, met aansluitend een borrel.

We hopen dat u een mooie dag zult hebben en samen met ons het succes van het Goodall Cohort 2022-2023 wilt vieren!

Achtergrondinformatie Honours Festival

Sinds 2012 vindt het Honours Festival plaats in het Academiegebouw in Groningen.

Het Honours Festival beoogt op een heldere en levendige manier huidige maatschappelijke zaken aan te kaarten. Studenten van het Honours College sluiten hun Honoursprogramma af met de activiteiten die ze laten zien op het festival. Het evenement laat zien hoe de samenwerking tussen studenten en docenten een enerverende middag kan brengen.

Over het verdiepende deel van het programma

Je neemt deel aan het verdiepende deel (15 EC) van het Honoursprogramma binnen je eigen faculteit. Alle elf faculteiten van de Rijksuniversiteit Groningen hebben hiervoor een eigen programma opgesteld, speciaal voor honoursstudenten. Vaak kun je meer over de opzet en structuur van het honoursprogramma in jouw faculteit vinden op je Brightspace pagina’s. Ook kun je contact opnemen met de coördinator van het Honoursprogramma in jouw faculteit. Het actuele programma voor de huidige studenten in jouw faculteit kun je ook vinden op Ocasys onder 'Honours College'.

Belangrijkste elementen van het programma

Leren werken op en over grenzen

Het Honours College biedt je een extracurriculair programma van tweeënhalf jaar (30 EC) dat bestaat uit een verdiepend en verbredend deel. Het is een gevarieerde en uitdagende omgeving om in academisch opzicht verder te komen, praktische en professionele vaardigheden te ontwikkelen en je voor te bereiden op toekomstig succes in een interdisciplinaire professionele omgeving.

Dit zijn de belangrijkste kenmerken van het programma:

Interdisciplinair karakter: het programma combineert een verdiepend deel (15 EC) binnen je eigen faculteit en een verbredend deel (15 EC) buiten je eigen faculteit. Door deze interdisciplinaire aanpak kom je in aanraking met verschillende perspectieven en onderwerpen, wat je leerervaring verrijkt.

Verdiepend karakter: het verdiepende deel bestaat uit faculteit specifieke modules die je volgt met je mede, facultaire, honoursstudenten. Iedere faculteit ontwerpt hiervoor haar eigen programma. Door deze aanpak op maat kun je je nog meer verdiepen in onderwerpen die relevant zijn binnen je eigen faculteit. Meer informatie over de inhoud en opzet van het verdiepingsdeel Honours College van je faculteit vind je op Ocasys.

Verbredend deel: in het verbredende deel moedigen we je aan om maatschappelijke en wetenschappelijke uitdagingen te verkennen vanuit verschillende, andere dan je eigen, disciplinaire invalshoeken en perspectieven. Samenwerken met studenten van verschillende faculteiten vergroot de rijkdom van je kennis. Het richt zich op interdisciplinair samenwerken en het vinden van jouw rol hierin, wat aansluit bij de steeds grotere onderlinge verbondenheid van uitdagingen in de wereld om ons heen. Je ervaart het belang van het hebben van professionele vaardigheden die nodig zijn om effectief te werken in een divers, interdisciplinair team. Je wordt uitgedaagd om perspectieven uit verschillende disciplines te integreren, wat je begrip van complexe kwesties, je creatieve probleemoplossende vaardigheden en je brede blik zal vergroten.

Professionele vaardigheden: we bieden jou samen met je medestudenten modules aan over professionele (levens)vaardigheden met betrekking tot interdisciplinair samenwerken. Dit omvat vaardigheden zoals communicatie, effectief ‘teamwork’, aanpassingsvermogen, creativiteit en probleemoplossende vaardigheden. Het leren geven en ontvangen van feedback door je medestudenten tijdens de interdisciplinaire uitdagingen gedurende de colleges maakt ook deel uit van het programma.

Kleine groepssetting: in iedere college plaatsen we maximaal 25 studenten om zinvolle interactie tussen de deelnemers te bevorderen. Deze setting bevordert hechte relaties, samenwerkend leren en actieve betrokkenheid bij discussies en praktische activiteiten. Studenten zijn er samen met de docent verantwoordelijk voor dat de module waardevol is voor iedereen.

Proeftuin: dit programma is ook een nuttige proeftuin voor onderwijsvernieuwingen binnen de universiteit. Het stimuleert zowel docenten als studenten om grenzen te verleggen en biedt de vrijheid om samen te werken aan de ontwikkeling van cursussen, onderzoek en multidisciplinaire projecten. Hierdoor ontstaat een uniek platform voor docenten om te experimenteren met onderwijs- en toetsbenaderingen en gebruik te maken van de ervaring en disciplinaire kennis die de Honours studenten meebrengen naar college. Bij deze multidisciplinaire uitdagingen is het groepsproces even belangrijk of zelfs belangrijker dan de voorgestelde aanpak of het eindproduct. Om inzicht te krijgen in het groepsproces is zgn. Peer Feedback en beoordeling essentieel om de bijdrage, rol en groei van de individuele student te verduidelijken. Deze benaderingen stellen zowel docenten als studenten in staat om met en van elkaar te leren, door het delen en verdiepen van kennis en ook door buiten de gebaande paden te denken.

Avondcolleges: de colleges vinden 's avonds plaats (van maandag tot en met donderdag), zodat je de lessen naast je reguliere bachelorprogramma kunt volgen. Let op: in sommige faculteiten wijken gelden andere periodes van college- en tentamenweken. Het kan dus voorkomen dat je nog een enkel college bij ons moet volgen in een tentamenweek op je eigen faculteit.

Kleinschalig onderwijs: de kleine groepen van maximaal 25 studenten maken het mogelijk dat je elkaar en elkaars zienswijzen goed leert kennen en het groepswerk zo in te richten dat er optimaal met en van elkaar geleerd kan worden.

Geen collegegeld, wel selectie: we willen benadrukken dat er geen extra collegegeld wordt gevraagd voor dit programma. Wel is het zo dat we maar een maximaal aantal van 250 à 300 plaatsen beschikbaar hebben. We moedigen dan ook iedereen aan deel te nemen aan de selectieprocedure als je denkt dat je hiervoor geschikt bent.

Inhoud van het programma

Het verbredende deel bestaat uit een training van competenties en het verwerven van professionele (levens)vaardigheden (5 EC). Daarna een Verbredende Module (5 EC) gevolgd door een Zomerschool en Atelier (samen 5 EC) buiten de eigen faculteit.

Jaar 1

In jaar 1 worden twee algemene evenementen georganiseerd: een Welcoming Ceremony (een gelegenheid voor nieuwe studenten om elkaar te leren kennen en in contact te komen met medestudenten). En vlak voor de zomervakantie een Professional Life Skills Introduction evenement waar studenten ervaringen opdoen met groepswerk (d.w.z. werken aan verschillende uitdagingen).

Jaar 2

In jaar 2 gaan de studenten aan de slag met het trainen van professionele vaardigheden (communicatie, samenwerking en creativiteit) en het ontwikkelen van een interdisciplinaire mindset (vb. Online activiteiten die studenten voorbereiden op werken in interdisciplinaire teams en het aangaan van nieuwe en onbekende dingen) in voorbereiding op het verbredende deel van het programma. De interdisciplinaire onderdelen, worden behandeld op verschillende manieren, tijdens verschillende onderdelen van de verbredende modules en door docenten van verschillende faculteiten. Dit wordt gelinkt aan de uitdagingen die aan bod komen in de Summer Schools die plaatsvinden tussen jaar 2 en 3. Multiculturele studenten uit verschillende disciplines gaan dan aan de slag met het bestuderen van een actueel maatschappelijk vraagstuk. De Summer Schools vinden plaats op verschillende locaties binnen en buiten Nederland.

De bovengenoemde interdisciplinaire componenten komen op verschillende manieren en in verschillende onderdelen van de verbredende modules aan bod en ze worden gekoppeld aan de thema's die in de Zomer School tussen jaar 2 en jaar 3 aan bod komen.

Jaar 3

In jaar 3 werken studenten verder aan hun onderwerp van de Zomer School in het Atelier. Hier werken groepjes studenten samen aan een creatieve oplossing voor een gevonden uitdaging tijdens de excursies van de school. Het programma wordt afgesloten met het Honours Festival eind juni. Dit is een publiek evenement waar alle Honours studenten hun bevindingen en kennis uit de voorgaande verbredende modules op een interactieve manier delen met elkaar en een breed publiek en hierover met elkaar in gesprek kunnen gaan.

Over het geheel genomen kenmerkt het Honours programma zich door de inzet voor interdisciplinair leren, praktijkgerichte activiteiten en de integratie van zowel verdiepende als verbredende componenten.

Honours Community en studentenverenigingen van het Honours College

De kleinschalige manier van colleges, de studiekabinetten, de hechte studievereniging en een eigen tijdschrift zorgen voor een echte Honours community!

Honours College Social Association (HCSA)

Ook heeft het Honours College een studievereniging: Honours College Social Association (HCSA). Zij organiseren interessante reizen en hebben maandelijks een borrel zodat Honoursstudenten elkaar ook in een informele setting leren kennen. Ook organiseert HCSA een introductieperiode voor nieuwe Honoursstudenten, met verschillende activiteiten. De introductieperiode startte doorgaans vlak na de officiële opening van het programma.

decoratieve afbeelding

Honours Review

Naast de studievereniging heeft het Honours College een interdisciplinair, peer-reviewed tijdschrift genaamd de 'Honours Review'. In dit tijdschrift, dat jaarlijks verschijnt, worden journalistiek-wetenschappelijke artikelen van hoge kwaliteit gecombineerd met originele ontwerpen van Minerva Art Academy Groningen. Het biedt een platform voor de intellectuele en creatieve talenten van studenten van het Honours College en biedt hen de mogelijkheid om hun onderzoek en ideeën te publiceren voor een breder publiek.

decoratieve afbeelding
Honours projecten (huidige en voormalige)

Wat doe je zoal als student van het Honours College? Een kleine greep uit projecten uitgevoerd door of in samenwerking met studenten van het Honours College:

photo credit: Heinz Aebi
photo credit: Heinz Aebi

Studenten van het Honours College bestuderen de Alberda-zonnewijzer via een interdisciplinaire aanpak

Studenten van het Mukwege-cohort van het Honours College kregen de kans om de Alberda-zonnewijzer te bestuderen, een fascinerend historisch artefact van drie meter hoog! De studenten analyseerden de zonnewijzer vanuit een interdisciplinair leerperspectief in hun Interdisciplinary Mindset honours-cursus - onderdeel van het Broadening Part of the Honoursprogramma, waarbij elk van deze disciplines hen unieke inzichten bood in de betekenis van de zonnewijzer. Lees meer hier.

Honours Festival 2024: een documentaire van het team Down en Dementie van het Johnson Cohort 2012-2022

Diversiteit en debat hebben een positieve invloed op de bestrijding van de Covid-19-pandemie

Hoe regeringen de Covid-19-crisis benaderen, is niet alleen interessant vanuit politiek-wetenschappelijk oogpunt; het heeft ook gevolgen voor de wereldwijde gezondheid. Politieke regimes bevinden zich op een continuüm tussen democratisch en autoritair doel. Wat is de betekenis van de verscheidenheid aan leiderschap die dergelijke regimes met zich meebrengen tijdens de Covid-19-crisis? Dr. Nicolle Zeegers, docent Politicologie, vroeg de eerstejaars internationale Honoursstudenten van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid een essay te schrijven over dit onderwerp, vergezeld meteen videoclip als modern tintje. Je kunt de blogpost over de bevindingen van de studenten hier lezen (Engels).

Summer School: Sustainable Islands

decoratieve afbeelding

Honoursstudenten ontdekken leiderschapskwaliteiten bij talent event FC Groningen

Vier Honours College studenten zijn geselecteerd om mee te doen aan een "Talenten op één" evenement om zo hun leiderschapskwaliteiten te ontdekken en ontwikkelen, door middel van inspiratiesessies voorafgaand aan wedstrijden en co-creatie sessies.

decoratieve afbeelding

Studenten maken met cliënten Noorderbrug foto-expositie over leefwerelden

Honoursstudenten van de RUG hebben in het kader van hun opleiding, Sociale geografie en planologie, meegewerkt an de foto-expositie 'Laten Zien'; een project van studenten van de RUG, Kunstacademie Minerva en cliënten van de Noorderbrug. Samen gingen ze op ontdekkingsreis door elkaars leefwerelden.

decoratieve afbeelding

Blog Entrepreneurship: "Een kruisbestuiving van creatieve ondernemers"

Stel, je bent met een ruimteschip gecrasht op Mars, en je hebt alleen een knuffelbeer, een parfumflesje en een scheermes tot je beschikking om terug te keren naar de aarde. Wat doe je?’Eén van de vele wonderlijke vragen waar de tweedejaars studenten mee geconfronteerd werden tijdens het Entrepreneurship-evenement van het Honours College.

Een hangende tuin

Lisette Stevens, Menno Stellingwerff en Malenthe Teunis, drie studenten van het Honours College, wonnen deze zomer de Green Mind Award. Dat is de tweejaarlijkse prijs van de RUG voor het beste idee om de universiteit duurzamer te maken. De studenten maakten hun plan binnen het Leadership Lab van het Honours College. Het idee: de Universiteitsbibliotheek krijgt een gevel- en daktuin en wordt zo een oase van groen in de versteende binnenstad. Lees meer over de hangende tuin!

Eigen onderzoek uitvoeren

'Generatie crisis' onderzoekt beeld crisis van eigen generatie

Sebastiaan Scheffer maakte een reportage voor OOG TV over de eerste Honours Festival van het Honours College. In de reportage verwerkt hij beelden van de posterpresentaties, interviews met een honoursstudent en de Dean van het Honours College. Het geeft een goed beeld van de wijze waarop in het Honours College door studenten zelfstandig en initiatiefrijk, interdisciplinair gewerkt wordt.

Honoursstudenten delen hun ervaringen over het programma

decoratieve afbeelding

Ik zou het programma omschrijven als een kans om bestaande kennis in mijn eigen vakgebied uit te breiden, in andere vakgebieden te duiken en tegelijkertijd samen te werken met een breed scala aan andere studenten met verschillende disciplines en achtergronden. Het Honours programma geeft ons de kans om cursussen te volgen buiten ons normale programma, zoals in de vaardighedenmodule (ik heb bijvoorbeeld een cursus debatteren en leiderschap gevolgd), wat ons een voordeel geeft in onze toekomstige carrière. Het programma helpt ons over het algemeen om onze horizon op sociaal, academisch en persoonlijk gebied te verbreden, waardoor we een breder scala aan kennis en vaardigheden kunnen ontwikkelen.

decoratieve afbeelding

Het Honours College en de universiteit laten je jezelf profileren en ontdekken wie je werkelijk bent en niet wie je denkt dat je bent. Ik heb het gevoel dat deelname aan een studieprogramma met mensen van verschillende achtergronden, disciplines en cognitieve sferen veel waarde toevoegt aan mijn opleiding.

decoratieve afbeelding

Keerthana's Upstart Crow Zomerschool ervaringen: Ik heb een geweldige tijd gehad tijdens de Summer Schhol, omdat het me meer inzicht heeft gegeven in deze theaterwereld en ervaringen die ik anders nooit had kunnen ontdekken.

decoratieve afbeelding

Ik vond de workshops die we volgden en de skills modules erg leuk. Ze hielpen me echt om dingen vanuit een ander perspectief te bekijken. Mijn favoriete vak was 'Effective Teamwork’. Het gaf me zo'n ander perspectief.

decoratieve afbeelding

Mijn ervaring is dat als je student bent aan de Rijksuniversiteit Groningen, je de honours modules waarschijnlijk ook kunt doen. En dan is het nog even plannen, maar het is heel goed te doen naar mijn mening. Dus ik zou je aanraden om er gewoon voor te gaan en te proberen binnen te komen!

decoratieve afbeelding

Als je je horizon wilt verbreden, nieuwe mensen wilt ontmoeten, een heerlijke Summer/Winter school wilt doen, de kans wilt krijgen om leuke extracurriculars te doen en gewoon die leuke extra uitdaging wilt krijgen, dan raad ik je van harte aan om het Bachelor Honours programma!

Lees meer
Laatst gewijzigd:23 december 2024 09:47
View this page in: English