Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. E.M.W. Kooi
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Perinatal tissue oxygenation and neurodevelopment in preterm and
growth restricted infants

Perinatale weefseloxygenatie en neurologische ontwikkeling bij premature en groeivertraagde pasgeborenen

Vroeggeboorte en foetale groeirestrictie zijn risicofactoren voor onvoldoende zuurstofaanbod aan de hersenen en andere organen. Om het zuurstofaanbod aan organen in de foetus en pasgeborene in te schatten, kunnen niet-invasieve technieken zoals Doppler sonografie (meet de bloedstroom in een bloedvat) en nabij-infrarood spectroscopie (meet de zuurstofverzadiging van het weefsel) worden gebruikt. In haar proefschrift onderzocht Richter met deze technieken hoe placentaire insufficiëntie,  oftewel het falen van de placenta om voldoende zuurstof en voedingsstoffen te leveren aan de foetus, en blootstelling aan medicatie voor de geboorte het zuurstofaanbod aan de hersenen, nieren en darmen beïnvloeden bij vroeggeboren en groeivertraagde pasgeborenen. Tevens werd onderzocht hoe foetale ‘brain-sparing’(herverdeling van de bloedstroom naar de hersenen ten koste van andere organen, ter compensatie van chronisch lage zuurstofgehaltes bij placenta insufficiëntie) en zuurstofaanbod aan het brein na de geboorte de ontwikkeling van deze kinderen beïnvloeden.

Haar data suggereren dat foetale brain-sparing en hogere cerebrale zuurstofgehaltes na de geboorte op lange termijn geassocieerd zijn met minder gedragsproblemen en beter executief functioneren. Foetale brain-sparing veroorzaakt echter mogelijk ook te hoge cerebrale zuurstofgehaltes na de vroeggeboorte, met een verhoogd risico op netvliesschade en blindheid bij de te vroeg geborene. Ook een lager performaal, niet-verbaal, IQ bleek hiermee geassocieerd. Epigenetische veranderingen spelen hierbij mogelijk een rol. Bovendien lijkt foetale brain-sparing na de geboorte een verstoring te geven in cerebrale autoregulatie, die normaal gesproken bescherming biedt tegen schadelijke fluctuaties in doorbloeding en zuurstofvoorziening van het brein. Foetale blootstelling aan vaatverwijdende medicatie lijkt het zuurstofaanbod aan de organen van de pasgeborene eveneens te beïnvloeden. Hiermee moet rekening worden gehouden bij het gebruik van deze medicamenten tijdens de zwangerschap of bij onderzoek naar nieuwe behandelopties voor placentaire insufficiëntie.

CV Anne Richter

Anne Richter (1990) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats op de afdeling Neonatologie van het Beatrix Kinderziekenhuis van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek valt binnen het onderzoeksprogramma Translational Neuroscience van het ‘Research Institute for Neurosciences and Healthy Ageing’ (BCN-BRAIN). Ze is nu werkzaam als arts-assistent op de afdeling Kindergeneeskunde in het Helios Klinikum Uelzen in Duitsland. De titel van haar proefschrift luidt: “Perinatal tissue oxygenation and neurodevelopment in preterm and growth restricted infants”.