Nominaties voor Customer Performance Awards bekend
Hoe waarderen klanten de grootste Nederlandse bedrijven? De OV-sector en banken zijn het volgens klanten veel slechter gaan doen in het afgelopen jaar, terwijl gemiddeld genomen bedrijven juist iets beter zijn gaan presteren. Het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen, MIcompany en MetrixLab reiken samen voor de tweede keer de jaarlijkse Customer Performance Awards uit. De nominaties in de verschillende sectoren zijn nu bekend: vooral warenhuizen en energiebedrijven blijken het goed te doen. Een opvallende genomineerde is T-mobile.
Bedrijven uit de top honderd van de Nederlandse dienstverleners zijn genomineerd op basis van een grootschalig onderzoek onder ruim 5000 Nederlandse consumenten. Zij gaven hun mening over bedrijven waarvan zij zelf klant zijn. De awards worden op 1 februari uitgereikt aan bedrijven in zeven sectoren die relatief het best presteren op:
- 1. de geleverde waarde richting de klant (V2C: value to customer)
- 2. de toekomstige waarde van de klant voor het bedrijf (V2F: value to firm)
Genomineerden Customer Performance Awards
Na uitgebreide analyses van de data zijn de volgende genomineerden per sector uit de bus gekomen:
-
Retail (Drogisterijen, Warenhuizen, Postorder online): Bol.com, Ikea, Kruidvat
-
Financiële dienstverlening (Banken, Verzekeraars, Zorgverzekeraars): Centraal Beheer Achmea, Rabobank, Univé
-
Energie (Energiemaatschappijen, Oliemaatschappijen): Delta, Essent, Shell
-
Vervoer (Openbaar vervoer, vliegmaatschappijen): KLM/AirFrance, NS, RET
-
Supermarkten: Albert Heijn, Dirk/Bas/Digros, Lidl
-
Reizen (Vakantieparken, Reisorganisaties): Booking.com, Center Parcs, Landal Greenparks
-
Telecom (Vast telecom (incl. kabel), Mobiele telecom): KPN, Tele2, T-Mobile
Per sector wordt een customer performance award worden uitgereikt. Daarnaast krijgt één bedrijf, die van alle onderzochte bedrijven het best scoort op de twee meegenomen dimensies, de overall award.
Banken en OV-bedrijven onderuit
Het gemiddelde bedrijf blijkt het afgelopen jaar iets beter te scoren dan tijdens het vorige onderzoek: een stijging van ongeveer 1%. Er zijn echter grote verschillen tussen sectoren. OV-bedrijven zijn het veel slechter gaan doen met een daling van maar liefst 18,1% (zie figuur 1). Ook in de bankensector blijft het kommer en kwel. De geleverde waarde richting klanten gaat verder achteruit met 8,9% naar een nieuw dieptepunt. Opvallend is verder dat OV-bedrijven in 2010 richting klanten het slechtst presteren (zie figuur 2).
Warenhuizen en energiebedrijven sterke stijgers
Opvallend is dat vooral warenhuizen en energiebedrijven het beter zijn gaan doen met stijgingen van maar liefst 11% en 9,9%. Er zijn een aantal sectoren, waar de prestaties van bedrijven richting klanten gelijk zijn gebleven. Dit geldt o.a. voor mobiele telecom en reisbureaus. In deze laatste subsector en bij postorderaars worden de klanten overigens het best bediend.
Consument eist waar voor zijn geld
Een opvallend resultaat is verder dat de Nederlandse consument in vergelijking met vorig jaar relaties met bedrijven veel minder belangrijk is gaan vinden. Het gaat de Nederlandse consument vooral om prijs en kwaliteit (zie figuur 3). Deze stijging is vooral zichtbaar bij Telecom en het Openbaar Vervoer. In het Openbaar vervoer worden deze factoren drie keer belangrijker, terwijl dit bij mobiele telecommunicatie zeven keer belangrijker is geworden. Opvallend is dat in beide branches momenteel nogal wat reuring is. De klant wordt kritischer en eist waar voor zijn of haar geld.
Klantrelaties worden bij banken belangrijker
Bij banken is de trend anders: was vorig jaar de rol van het merk nog het belangrijkste element in de klantenwaardering voor banken, dit jaar blijkt de relatie die de klanten hebben met de bank veruit het belangrijkst.
CIC, Micompany en MetrixLab
Met de customer performance awards bundelen drie partijen hun krachten: het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen, het intelligence bureau MIcompany en het marktonderzoeksbureau MetrixLab. Het Customer Insights Center is verantwoordelijk voor de wetenschappelijke basis van het onderzoek. Dit onderzoekscentrum vormt het Nederlandse kennisplatform voor professionals, waarbinnen klantkennis uit recent en relevant marketingonderzoek wordt gedeeld.
MIcompany stelt binnen het onderzoek vast welke waarde bedrijven voor zichzelf uit klanten weten te creëren. MIcompany is een gespecialiseerd bureau in het identificeren van groeikansen voor bedrijven op basis van gegevens over klantgedrag. Onderzoeker Toon Alleman stelt: “MetrixLab is verantwoordelijk voor de dataverzameling en de benchmark opbouw op het gebied van Customer Performance en specialist op het gebied van online marktonderzoek in meer dan 44 landen wereldwijd.”
Uitreiking Customer Performance Awards
De uitreiking vindt plaats op 1 februari 2011 in Oud London in Zeist. Tijdens de uitreiking zijn de key-note speeches van drs. Michael Schaefer (marketingdirecteur van Bol.Com en marketeer van het jaar 2010) en prof. Werner Reinartz. De laatste werkt als hoogleraar aan de Universiteit van Keulen en is erkend wereldwijd expert op het gebied van customer management. Prof.dr. Peter Verhoef (Rijksuniversiteit Groningen/Customer Insights Center) zal verder ingaan op het gebruik de metingen bij bedrijven. Dr. Marnix Bügel (founding partner MICompany) zal de felbegeerde awards uitreiken en een toelichting geven op de resultaten. Dit alles onder inspirerende leiding van dr. Jelle Bouma (Rijksuniversiteit Groningen/Customer Insights Center).
Programma en adresgegevens
13.00: Ontvangst
13.30: Opening (Dr. J.T. Bouma, dagvoorzitter)
13.45: Challenges and Opportunities in Customer Value Creation (Prof. dr. W.J. Reinartz, University of Cologne)
14.30: Geheimen achter excellente klantprestaties (Drs. M.C. Schaeffer, Marketing Directeur Bol.com)
15.15: pauze
15.45: Terugblik en toekomstige ontwikkelingen DCPI (Prof. dr. P.C. Verhoef, hoogleraar, RuG)
16.30: Uitreiking Customer Performance Awards 2011 (Dr. M.S. Bügel, founding partner MIcompany)
18:00: Afsluiting (Dr. J.T. Bouma, dagvoorzitter)
Meer informatie
- Prof.dr. Peter C. Verhoef
- Dr. Jelle Bouma
Laatst gewijzigd: | 10 september 2021 14:00 |
Meer nieuws
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.
-
10 december 2024
Onderzoek van het CBS en de Rijksuniversiteit Groningen ontdekt mogelijke omzeiling van sancties tegen Rusland door kleine, jonge bedrijven
De Nederlandse goederenexport naar Rusland is na het opschalen van sancties door de Europese Unie in 2022 sterk teruggelopen. Tegelijkertijd is de Nederlandse export van gesanctioneerde goederen naar zeven landen met verhoogd risico op...
-
26 november 2024
Nieuw onderzoek wijst op kostenbesparende voordelen van gezondheidsapp
Uit onderzoek van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat het gebruik van de SamenGezond-app, aangeboden door zorgverzekeraar Menzis, gepaard gaat met een aanzienlijke verlaging van de zorgkosten...