Over ons Actueel Nieuws

KNAW benoemt Mladen Popović en René Veenstra tot lid

16 mei 2024
decoratieve afbeelding

Hoogleraar Mladen Popović en hoogleraar René Veenstra zijn door de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) benoemd tot lid. De KNAW heeft 17 nieuwe leden gekozen: 16 gewone leden en een buitenlands lid. De circa 600 leden van de KNAW zijn vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines. Een lidmaatschap is voor het leven. Op maandag 30 september worden de nieuwe Akademieleden geïnstalleerd.

Mladen Popović

Over het onderzoek van Mladen Popović

Mladen Popović is hoogleraar Oude Testament en Antiek Jodendom.

Mladen Popović heeft een wereldwijde reputatie als kenner van de Dode Zeerollen, ontdekt in een grotten in de woestijn bij Qumran ten noordwesten van de Dode Zee. Ze bevatten onder andere bijbelteksten. Popović combineert in samenwerking met andere wetenschappers handschriftanalyse, kunstmatige intelligentie en natuurwetenschappelijke methoden zoals koolstof-14-datering om handschriften te dateren met tot dan toe onmogelijke precisie, waarbij zelfs afzonderlijke schrijvers onderscheiden kunnen worden.  Zo weet hij de voor-Christelijke, Joodse gemeenschap van Qumran te plaatsen binnen de schrijf- en leesculturen en de denkwerelden van het Hellenistische en Romeinse Nabije Oosten. Zijn aanpak heeft geleid tot een paradigmaverschuiving in de handschriftkunde, bijbelwetenschap en ook de geschiedenis van het Jodendom, en kan ook gebruikt kan worden voor andere historische vakgebieden

decoratieve afbeelding
René Veenstra

Over het onderzoek van René Veenstra

René Veenstra is hoogleraar sociologie en de sociale ontwikkeling.

René Veenstra verricht baanbrekend onderzoek naar prosociaal en antisociaal gedrag, met een focus op de rol van sociale netwerken en normen. Hij ontwikkelde een vernieuwend perspectief op pesten waarbij pesten niet langer wordt gezien als een geïsoleerd probleem van individuen, maar als een dynamiek binnen sociale netwerken waarin iedereen een rol kan spelen. Ook toonde hij aan dat pesters niet eenvoudigweg onaangepaste kinderen zijn, maar veelal strategisch streven naar status en affectie. Deze verschuiving in perspectief heeft geleid tot een nieuwe benadering van pestpreventie, waarbij de focus ligt op het veranderen van de norm in de sociale omgeving in plaats van het straffen van pesters. Veenstra was betrokken bij de implementatie en evaluatie van het effectieve anti-pestprogramma KiVa in Nederland en speelde een essentiële rol in de opzet van langlopende studies naar de sociale ontwikkeling van jongeren. Met veel enthousiasme deelt hij zijn kennis over sociale netwerken en mechanismen van pesten met leraren, ouders, kinderen en een breder publiek. Zijn onderzoek draagt aanzienlijk bij aan het bevorderen van positieve sociale interacties en heeft een grote maatschappelijke impact.

Laatst gewijzigd:17 mei 2024 14:51